Wednesday, 15 February 2017

Berhati-hati Dengan Auto Debit Card

Teks : Anys Idayu Zakaria 


Tap tap tap, eh kenapa tak boleh buat pemindahan ni. Aku tersalah kira jumlah wang yang ada di akaun ke. Rasanye jumlah yang ada cukup, tapi kenapa boleh jadi kurang RM200. Fuh, cuak juga ni.  Tak pernah alami pengalaman seperti ini. Sudah. Ada kecurian dari akaun ke. Ok tenang tarik nafas. Tak perlu meroyan. Terus aku angkat telefon, hubungi CIMB. 

“Cik, saya nak minta tolong semak baki akaun saya. Macam ada kekurangan di situ.”

“RM200 dari akaun puan dipegang (dihold) untuk kegunaan petron.  Puan ada guna card ATM ke untuk isi minyak semalam”

“Ada cik.  Tapi tiada sebarang transaksi, kerana invalid.  Jadi saya guna wang tunai sahaja, tanpa ada sebarang pengeluaran dari CIMB”

“Baik puan.  Biasanya untuk penggunaan minyak seperti Petron,  CIMB akan pegang RM200. Katakan puan guna RM50 sahaja untuk minyak, apabila pihak Petron sudah buat potongan, jumlah RM150 bakinya akan kembali semula ke akaun pengguna.  Bagi kes puan, walaupun tiada sebarang transaksi, duitnya memang akan di “hold” dulu, selepas 3 hari bekerja baru akan masuk semula ke akaun bank puan.  Puan jangan risau.  Nanti 3 hari lagi puan semak semula samada sudah ada di akaun atau belum RM200 tersebut.”

“kalau begitu, saya tak perlu risau la kan.  Tak perlu buat apa-apa laporan betul?”

“Ya betul puan. Tak perlu risau.  Duit akan masuk semula ke akaun puan selepas 3 hari”

“Ok lah jika begitu, saya tunggu selepas 3 hari.  Nanti saya semak semula.  Terima kasih ya.”

Fuh legalah juga bila dengar penerangan pegawai bank itu.  Mahunya tak cuak beb. Duit tu. Lepas ni tak da la nak guna kad CIMB lagi secara autodebit.  Rela aku ambil tunai je.  Buatnya masa tu ada duit cukup-cukup aja dalam bank, mau menangis nanti bila nak guna. 

No comments:

Post a Comment