Tap tap tap, eh kenapa tak boleh buat pemindahan ni. Aku tersalah
kira jumlah wang yang ada di akaun ke. Rasanye jumlah yang ada cukup, tapi kenapa
boleh jadi kurang RM200. Fuh, cuak juga ni.
Tak pernah alami pengalaman seperti ini. Sudah. Ada kecurian dari akaun
ke. Ok tenang tarik nafas. Tak perlu meroyan. Terus aku angkat telefon, hubungi
CIMB.
“Cik, saya nak minta tolong semak baki akaun saya. Macam ada
kekurangan di situ.”
“RM200 dari akaun puan dipegang (dihold) untuk kegunaan
petron. Puan ada guna card ATM ke untuk
isi minyak semalam”
“Ada cik. Tapi tiada
sebarang transaksi, kerana invalid. Jadi
saya guna wang tunai sahaja, tanpa ada sebarang pengeluaran dari CIMB”
“Baik puan. Biasanya untuk
penggunaan minyak seperti Petron, CIMB
akan pegang RM200. Katakan puan guna RM50 sahaja untuk minyak, apabila pihak
Petron sudah buat potongan, jumlah RM150 bakinya akan kembali semula ke akaun
pengguna. Bagi kes puan, walaupun tiada
sebarang transaksi, duitnya memang akan di “hold” dulu, selepas 3 hari bekerja
baru akan masuk semula ke akaun bank puan.
Puan jangan risau. Nanti 3 hari
lagi puan semak semula samada sudah ada di akaun atau belum RM200 tersebut.”
“kalau begitu, saya tak perlu risau la kan. Tak perlu buat apa-apa laporan betul?”
“Ya betul puan. Tak perlu risau. Duit akan masuk semula ke akaun puan selepas
3 hari”
“Ok lah jika begitu, saya tunggu selepas 3 hari. Nanti saya semak semula. Terima kasih ya.”
Fuh legalah juga bila dengar penerangan pegawai bank itu. Mahunya tak cuak beb. Duit tu. Lepas ni tak
da la nak guna kad CIMB lagi secara autodebit.
Rela aku ambil tunai je. Buatnya
masa tu ada duit cukup-cukup aja dalam bank, mau menangis nanti bila nak guna.
No comments:
Post a Comment