Wednesday 18 January 2017

Persediaan Wanita Kumpul Harta Sendiri

Sangat setuju kenyataan ini. Untuk gegadis, wanita-wanita kumpul harta rumah, kereta sendiri. Bila jadi sesuatu kita sudah ada harta untuk masa depan. Kita hanya merancang yang terbaik, tetapi perancangan Allah itu mengatasi segalanya. Kita sendiri tak dapat menjangka apa bakal terjadi dengan kehidupan akan datang. Jika sudah berkahwin, adakah kekal bahagia perkahwinan kita, adakah berlaku gelora di tengah jalan. Semua itu bukan dalam jangkaan kita. Jadi sememangnya persediaan ini amatlah diperlukan terutamanya untuk kita sebagai wanita. 

Alhamdulillah syukur sangat, sebelum ini hampir 10 tahun perkahwinan aku berjaya juga kumpul harta sendiri. Beli kereta sendiri, beli rumah sendiri. Kononnya rumah yang aku beli tu untuk membina keluarga, membesarkan anak-anak. Tapi kita hanya merancang, Allah lebih tahu apa yang terbaik. Hampir 3 tahun sahaja kami duduk di sana. Dan akhirnya bila perkahwinan aku berakhir dengan dia, aku tinggal dengan Ma dan Abah. Rumah tersebut aku sewakan. Syukur kerana semuanya aku beli dengan duit aku sendiri, tanpa gunakan nama dia atau perkongsian bersama. Sekurangnya aku tak perlulah turun naik mahkamah lagi semata-mata untuk buat tuntutan hak ini.

Hampir menitis air mata. Sebak sungguh rasa. Kerana di situ pengharapan aku untuk bersama membesarkan anak-anak. Tapi akhirnya punah. Mula-mula memang emosi tak berapa stabil, tapi dah lebih sebulan berlalu selepas rumah disewakan, pendapatan pun dapat daripada sewa rumah tersebut, aku jadi suka la kan. Alhamdulillah sekurangnya harta rumah tersebut dapat membantu untuk aku buat belanja anak-anak. 

Itulah ma dan abah pernah cakap sebelum ni. Walaupun perkahwinan aku berakhir, tapi sekurangnya aku perlu bersyukur, rezeki aku masih ada, aku ada kereta dan rumah sendiri, dan ada 2 orang anak. Pekerjaan pun ok, bisnes pun bertambah ok. 

Ya syukur dan redha itu yang paling utamanya. Alhamdulillah menghampiri setahun sudah perkahwinan ini berakhir. Semoga ada jodoh, yang Allah tentukan dengan yang lebih baik dari sebelumnya insya Allah.

1 comment:

  1. setuju Kak anys,Kita perempuan memang perlu ada sumber pendapatan sendiri,cari harta sendiri.

    ReplyDelete