Tuesday 21 February 2017

Cerai

Perkongsian dari FB Puan Suzzana Ghazali.

Dari lipatan sejarah dan saya masih kekal ingatkan diri sendiri, tak mungkin semua orang menyukai saya atau menyukai apa yg saya lakukan atau kongsikan. Yg penting saya masih yakin, setiap tindakan saya kekal dalam redha Ilahi, izinkan Ya Allah!
-----------------------------------------------------------
Mesej ke inbox: "Tolong baca! Saya betul2 nak minta maaf. Saya kenal anda melalui kawan tapi sejak mengikuti FB anda (saya jarang2 online sebenarnya) bagi saya anda tak layak bergelar Perunding Psikologi Keluarga kerana anda sering bercakap tentang cerai dan cerai dan cerai. Kes2 yg anda kongsikan pun berakhir dengan perlu cerai. Bila dapat tau anda sendiri adalah ibu tunggal, saya makin benci kerana orang seperti anda dibenarkan mempengaruhi para isteri di Malaysia ini. Malah saya pernah doakan kecelakaan buat anda kerana menghancurkan perkahwinan orang lain. Baru2 ini kawan saya bincangkan satu perkongsian kes anda dan saya gunakan masa ini untuk luahkan kebencian saya pada anda. Kawan saya terkejut dan tunjukkan banyak hasil tulisan anda. Sukar nak percaya. Tapi semalam, bila saya online sahaja, kisah wanita berkahwin 28 tahun betul2 menambat jiwa saya. Saya sedar, saya salah tanggapan terhadap anda. Saya harap anda dapat maafkan saya! Tolong maafkan saya dan tolong rahsiakan ID saya!" - Syukur dia dah pesan suruh rahsiakan, kalau tak de pesanan, nak je saya perkenalkan rakan ini kepada rakan2 semua. Hahaha bergurau saja.

Jawapan saya: Anda berhak menganggap atau mengata saya apa saja. Saya tak boleh suruh atau paksa semua orang sukakan saya atau sukakan perkongsian saya. Cuma satu perkara yg perlu saya tegaskan, setiap perkongsian saya dalam mana2 slot ilmu yg saya dipanggil menjadi panelnya atau sesi bersama klien, saya tak kongsikan bersama emosi sebaliknya pada setiap sesi tersebut, saya usahakan untuk menyampaikan ilmu yg saya pelajari berdasarkan hukum syarak dan undang2 dan saya sentiasa berdoa agar saya tidak tergelincir daripada landasan tersebut. Ya, betul saya terlibat dalam perceraian tapi bukan semua kes saya suruh klien bercerai. Saya akui, ada kes memang saya cadangkan perceraian jika itu adalah tepat dan perlu menurut hukum syarak. Cerai bukan haram. Cerai bukan celaka. Cerai bukan malang dan cerai bukan impian semua orang. Ada rahsia dan hikmahnya di sebalik ketentuan Allah berhubung isu perceraian ini. Benarlah cerai Allah tak suka tapi yg pasti, ulama mentafsirkan 'abqhodu' dalam hadis yg dikelaskan sebagai hadis dhoif itu bukanlah dibenci. Jika dibenci, takkan Rasulullah SAW menceraikan isteri baginda sendiri? Maaf jika agak panjang. Anggap ia sebagai satu perkongsian, boleh juga satu luahan perasaan. Jangan bimbang, saya maafkan anda! Sedangkan Allah SWT mengampunkan hamba-Nya. Saya tak hebat sangat pun jika enggan memaafkan anda. Saya maafkan anda dengan sepenuh hati. Moga Dia berikan yg terbaik untuk kita dan kita sentiasa dalam redha-Nya.... (",)

No comments:

Post a Comment