Tuesday 6 June 2017

Tip Ulangkaji Hadapi Peperiksaan

Tek : Anys Idayu Zakaria

Nampaknya sekarang ni minggu peperiksaan di kebanyakkan universiti. Biasanya waktu-waktu kritikal macam ni lah pelajar separuh masa mula kelam kabut buat persediaan untuk hadapi peperiksaan.

Biasa cara yang saya praktikkan

Baca buku bila-bila masa lapang. Bawa sahaja nota ke mana-mana pergi. Masa ni lah tangan dan beg penuh dengan nota dan buku.

Buat nota seringkasnya ikut pada tip yang diberikan pensyarah. Pelajar U dan pelajar sekolah agak berbeza. Biasanya bila nak periksa, kami akan dapat “spot questions” orang panggil. Boleh juga terus sasar pada topik yang telah dimaklumkan.

Saya jenis yang suka mencari nota-nota berdasarkan topik di carian internet. Jadi "spot question" yang diberikan saya akan cuba google. Dari situ juga kita boleh baca untuk tambah idea semasa menjawab soalan.

Cuba sehabisnya “score” markah tinggi sepanjang semester. 60 peratus dinilai sepanjang semester kebiasaannya. Jadi tugasan individu, tugasan kumpulan, ujian, kuiz, kedatangan semua ni akan menyumbang kepada 60 peratus markah. Peperiksaan akhir kita hanya perlu dapatkan 40 peratus sahaja lagi.

Hahha bila dah stress sangat, saya pun usaha dan baca setakat mampu sahaja. Paling-paling busuk pun 50 peratus dah ada dalam tangan.

.
Siapa kata pegang banyak tanggungjawab tak boleh belajar lagi. Ia bukan lagi satu alasan. Saya sendiri masih bekerja, menjalankan bisnes online, seorang ibu kepada 2 anak. Masih boleh ambil semangat mahu timba ilmu.

Semua orang ada 24jam masa. Kita yang perlu bijak menggunakan masa sebaiknya. #jurnalpelajarseparuhmasa

No comments:

Post a Comment