Saturday 22 July 2017

Hubungan Anak dan Bapa

Tek : Anys Idayu Zakaria

“Anak mana Along. Tak ikut sekali?”

“hujung minggu biasa nenek diorang ambil”.

“Bagus macam tu. Biarlah kita suami isteri dah berpisah, tapi jangan sekali-kali putuskan hubungan antara anak dan bapa mereka. Dan juga hubungan antara cucu dan nenek atuk”.

Aku mengangguk-angguk tanda paham. Bila mendengar nasihat Makcik itu, yang aku panggil Mak Long.

Dulu bila ikut emosi aku kadang memang jarang sekali bagi anak-anak berjumpa dengan keluarga sebelah sana. Sampaikan anak-anak pun memang tak nak ke sana.

Bila ada perasaan benci dan tak suka, emosi negatif ini seperti turut tersalur pada anak. Jadinya aku terpaksa membuang semua emosi negatif. Tak guna pun nak tambah masalah dan sengketa. Semat sahaja dalam hati. Redha dan terima ketentuan yang sedang dilalui. Dan cuba bersikap positif.

Anak-anak tetap berhak untuk dapat kasih sayang bapa mereka dan juga hubungan mesra antara cucu dan nenek mereka.

Orang lain mungkin lain cara. Mungkin akan ada yang tak setuju dengan pendapat aku, walaupun hakikatnya kita sendiri tahu hukum memutuskan silaturrahim. Lagi-lagi yang ada pertalian darah.

Nasihat dan kata motivasi yang aku baca dulu aku sentiasa semat di hati, “Walau seburuk dan sejahat mana pun bekas pasangan kita, jangan sekali-kali putuskan hubungan anak dan bapa. Kerana suatu masa nanti mereka juga saling memerlukan antara satu sama lain”.

No comments:

Post a Comment