Friday 20 October 2017

Filem Tombiruo

Tek : Anys Idayu Zakaria

Yeahh semalam aku berjaya meluang masa pergi tengok Tombiruo. Risau juga sampai habis filem takut tak sempat tonton. Sebab aku bukanlah kaki wayang sangat pun. Ok la sikit aku review filem tersebut. Untuk kau yang acah-acah nak tengok tapi belum berkesempatan.

1. Apa pun kalau tengok cerita yang diadaptasi dari novel, usah berharap sangat jalan ceritanya seratus peratus sama seperti novel. Pasti ada sedikit kelainannya. Novel vs filem.

2. Kalau yang belum baca novel, aku cadangkan tengok dulu filem supaya kau tak terbawa-bawa watak dan gambaran dalam novel. Dah tengok filem, baru baca novel. Lebih feel.

3. Jalan cerita memang sangat ohsem. Semua pelakon menjiwai watak mereka. Babak pergaduhan, hutan terbakar memang nampak real. Sound effect, gambaran semua memang best. Aku suka.

4. Hidupan flora itu bernyawa. Memang aku rasa feel lain macam bila tengok akar menjalar yang hidup. Memang ada rasa seram. Kalaulah tersesat dalam hutan gamaknya. Itulah orang tua-tua kata jaga mulut, jaga kelakuan bila masuk hutan.

5. Nabila Huda yang bawa watak Wan Suraya memang menjadi. Wartawan yang tak sabar nak dapat berita hangat. Geram pulak aku. Asyik nak halang pergaduhan je. Haha.

6. Part Tombiruo merenung Wan Suraya tu memang best giler. Ganas kau bila Tombiruo jatuh hati dengan Wan Suraya.

7. Agak kecewa juga tak dapat tengok muka Zul Ariffin @ #Ejim yang hensem tu. Memang watak beliau pakai topeng sepanjang filem. Apapun Ejim memang sado habis. Hahhaha.

8. Walaupun hampir keseluruhan jalan cerita mengambarkan pergelutan, serangan bertubi-tubi, tapi masih memaparkan kisah kasih sayang sesama makhluk.

Aku bagi 9 bintang untuk filem Tombiruo. Ulang tengok pun tak boring.

Aiz.
Cinta dan kasih sayang amat bermakna.  Sangat bererti pada semua insan. #Tombiruo #Penunggurimba #Ejim

No comments:

Post a Comment