Sunday 10 December 2017

Tertangkap

Tek : Anys Idayu Zakaria

“Cepat, ikut kami ke balai.  Cerita di sana sahaja.”

“Ini rumah saya. Saya tak buat apa-apa pun. Saya jumpa kawan je. Nak balik rumah dah”.

“Kau ingat kami tak nampak kau campak barang dalam longkang tadi. Dah ikut kami.”

Sayup-sayup aku dengar seperti suara keras polis sedang bertelingkah dengan seseorang.  Hati aku sudah berdebar-debar. Dalam fikiran aku sudah terbayang dia yang belum balik ke rumah lagi. Padahal jam sudah menunjukkan lewat pagi. Aku cuba untuk tidur semula. Malas mahu fikir apa yang berlaku di luar.

Tak sampai sejam berlalu, telefon aku bordering.

“Yang, amik abang di balai sekarang. Tolong.”

“Laa, kenapa pulak ni?” aku bertanya.

“Datang je dulu. Nak balik tak boleh ni. Nanti saya cerita”, ujar dia memaksa aku bergegas keluar rumah.

Aku tinggalkan kakak yang sedang nyenyak tidur di bilik.  Perlahan-lahan aku keluar rumah.  Bimbang kakak terjaga.  Kalau terjaga pasti kakak akan menangis mencari aku.  Mujur dari rumah aku ke balai lebih kurang 10 minit sahaja.

Dia dapat keluar dan tak ditahan kerana atas pertolongan kawannya yang lain. Sampai di rumah, aku membebel tak berhenti.  Dia juga sempat berpesan pada aku supaya merahsiakan hal tersebut dari pengetahuan Mak.

Aku malas mahu fikirkan hal tersebut. Jadi aku ambil sikap mudah. Lupakan sahaja perkara itu. Sejak malam itu, aku ingat dia sudah memperlahankan langkahnya. 

Rupanya, makin kerap keluar malam.  Sibuknya mengalahkan Perdana Menteri pula.  Dan sejak itu bermulalah episod dia tertangkap dan ditahan beberapa kali.

*****************

Macam nak sambung lagi. Ada yang nak baca ke kalau cerita ni aku tulis lagi.

No comments:

Post a Comment