Thursday 4 January 2018

Sesi Persekolahan 2018

Tek : Anys Idayu Zakaria

Alhamdulillah dah seminggu sekolah bermula. Baru perasan, nampaknya tahun ni tiada cerita anak naik sekolah. Juga tiada gambar hari pertama mereka di sekolah. Dan aku pun tak ambil cuti langsung untuk hantar mereka ke sekolah. Hanya cuti sehari sebelum sesi persekolahan di buka.

Sehari sebelum sekolah dibuka aku dah siapkan semua keperluan adik dan kakak. Mereka excited nak naik sekolah. Aku pun sebenarnya nebes juga. Risau. Lama cuti, takut buat perangai nak bangun pagi.

Hari pertama, tanpa cuti aku hantar kakak ke sekolah. Kakak pesan, kalau tak da ibu bapa tunggu, mama tak payah turun kereta. Turunkan kakak, jenguk dari dalam kereta, hanya anak-anak yang turun. Ibu bapa tak da yang menanti. Jadi tak perlulah aku turun.

Mungkin sudah tahap 2, jadi anak-anak sudah biasa. Tak perlu lagi ibu bapa hantar sampai ke depan kelas. Mereka sudah pandai berdikari sendiri.

Hari kedua sekolah, Raisha dah mula sekolah. Kononnya aku berhajat nak ambil separuh hari. Nak tunggu barang sejam di LC macam tahun sudah. Rupanya mudah juga. Ibu bapa hantar je anak depan pintu LC, cikgu dah sedia menanti untuk ambil anak-anak. Bai-bai, peluk cium cikgu bawa mereka masuk. Tak perlulah ibu bapa termasuk aku menunggu. Sampai nak balik pun anak menangis nak ikut.

Tiada sesi menunggu di sekolah. Maka tiadalah sesi bergambar. Hanya dengar cerita bila mereka balik sekolah. Pot pet pot pet duk bercerita apa yang berlaku sepanjang minggu pertama sesi persekolahan 2018.

No comments:

Post a Comment