Thursday 19 April 2018

Inilah Yang Dikatakan Rezeki luar Biasa

Tek : Anys Idayu Zakaria

4 bulan pertama 2018 aku agak kurang aktif di FB. Sibuk dengan tugasan hakiki. Bila penat di pejabat rasa semangat pun slow nak bermedia sosial.

Masuk bulan April Group Geng Penulisan dan cikgu penulisan, Tn Zamri Mohamad sibuk bercerita tentang PBAKL yang akan berlangsung tak lama lagi. Aku mula teringat azam yang pernah dibuat tahun lepas. Mahu keluar buku sendiri tahun 2018. Owhh nampaknya anganku musnah lagi.

Hujung minggu lepas, bila buka FB sudah ramai rakan penulisan yang lahir dengan buku sulung masing-masing. Buku solo mahupun berkolaborasi dengan penulis lain. Jujur aku memang cemburu dengan kejayaan itu.

Aku mula bertanya beberapa orang rakan cara mereka berhubung dengan editor untuk menghantar proposal. Salah seorang dari mereka telah memberi cadangan supaya menghubungi Pn Nisa untuk projek #rezekiluarbiasa.

Aku memang tak tunggu lama. Dapat sahaja info terus hubungi mereka. Bila mula lihat poster untuk projek tersebut, aku seperti rasa tak berpeluang kerana tarikh tutupnya pada hari itu juga sebelum jam 5 petang.

Allah. Tapi hati tetap mahu cuba. Selepas baca semua syarat yang ditetapkan, aku mula membuka folder penulisan yang aku peram. Alhamdulillah. Memang ada dua kisah yang berkaitan untuk membolehkan aku menghantar kisah pada mereka. Aku hanya perlu baca, edit dan betulkan semula kisah tersebut sebelum menghantar kepada mereka.

Dengan penuh tawakkal aku hantar 2 kisah pada mereka. Aku berdoa sangat semoga Allah gerakkan hati mereka untuk memilih kisah aku.

Dalam debar menanti, keesokkan harinya admin, Kasena hubungi aku dan memaklumkan langkah seterusnya yang perlu dibuat. Alhamdulillah memang gembira tak terkata, berpeluang juga akhirnya.

Syukur sangat-sangat. Inilah yang dikatakan rezeki luar biasa. Walau dalam waktu yang singkat, jika Allah tulis itu rezeki kita, apa pun halangan pasti Allah permudah dan lorongkannya.

Insya Allah buku 50 Kisah Luar Biasa Suri Rumah yang mengabungkan 25 penulis sedang dalam proses cetakan pertama. Doakan semoga semuanya dipermudahkan.

Impian nak ada tulisan sendiri dalam sebuah buku akhirnya dimakbulkan Allah. Semoga dengan cubaan pertama ini akan memberi aku lebih semangat untuk terus menulis. Manalah tahu, tahun depan boleh keluar buku solo pulakan.

No comments:

Post a Comment