Saturday 7 April 2018

Kepercayaan

Tek : Anys Idayu Zakaria

Sebenarnya seminggu lepas lagi aku nak tulis tentang kepercayaan ni. Bila rasa ada satu isu yang berlegar-legar di minda. Kebetulan baru habis baca novel, ada pula kaitannya.

Bukan isu besar pun, aku cuma macam pelik lelaki ni dia memang ada satu sifat agaknya, walau sayang macam mana pun ada benda-benda dia yang kita tak dibenarkan sentuh kot. Rasa aku berbeza dengan perempuan. Yup sangat berbeza. Sebab aku sendiri pernah lalui satu masa dulu.

Contohnya macam ni la. Lelaki boleh sesuka hati tengok phone pasangan dia. Tapi pasangan dia tak boleh sesuka hati tengok phone dia. Nak pegang sekejap pun dah suruh letak. Tapi dia skodeng semua isi kandung phone pasangan boleh pulak kan.

Nampak kan unfair nya di situ. Aku pun tak tahu nak cakap, semua lelaki macam tu ke atau segelintir je. Sebelum ni yang aku lalui macam ni. Jadi kadang kala nasihat aku pada kawan aku tu agak keras juga. Supaya dia tak rasa apa yang pernah aku rasa dulu.

Hahah pening juga aku tolong fikir untuk kawan aku ni. Dia tak suruh aku fikir pun. Tapi aku nampak isunya macam hilang kepercayaan.

Aku tak mampu nak tolong lebih. Hanya mampu pinjamkan telinga dan bahu untuk dia berkongsi masalah. Mungkin dengan luahannya, walau tak de banyak pun nasihat aku bagi dapat hilangkan tekanan yang dialami.

Dalam perhubungan, percaya sama pentingnya dengan cinta.

Kita akan menyintai pasangan sepenuh hati bila kita meletakkan kepercayaan sepenuhnya pada pasangan.

Dan cinta akan hilang dan pudar bila kita mula tidak mempercayai pasangan kita.

Lebih kurang macam ni lah wording yang aku petik dalam novel Pelangi Untuk Ara. 3 hari settle baca. Bukan main pulun lagi.

1 comment:

  1. Assalamualaikum. Anys, akak pernah lalui semua ini. Tapi tu dah lama berlalu. Syukurlah akak dapat lalui semua dugaan tu.

    ReplyDelete