Tuesday 29 May 2018

Selayaknya Aku Untuk Dicintai

Sebelum kau cuba jatuh hati pada seseorang perempuan yang hatinya pernah dihancurkan, ingatlah.

Ia bukan sekadar mudah mengatakan "Saya dah jatuh hati dengan awak". Tak. Ia lebih dari itu. Kau kena beritahu dia yang dia ni tidak layak dikecewakan. Dia ini tidak layak mendapat kekecewaan sebegitu teruk untuk masa lepasnya. Hormati kekecewaan dia.

Dia cuba berusaha untuk mencintai diri sendiri seperti mana orang lain buat. Dia cuba perbaiki kesilapan dia yang dia pernah sia-siakan satu tika dulu. Dia cuba bina semula apa yang dia dah hancurkan sepanjang kehidupan dia pada masa lepas.

Kau tak perlu selamatkan dia.

Kau hanya perlu tunjukkan pada dia di sisi kehidupan dia yang tajam, dia tak perlu terluka lagi. Tiada apa yang mampu melukakan dia lagi. Tunjukkan pada dia, walau bagaimana teruk pun kehidupan pada masa akan datang, kau akan senantiasa berada di sisi. Yang penting, cuma kalian berdua sahaja. Tiada orang lain.

Ajar dia yang tidak semua orang datang hanya untuk mengecewakan. Ajar dia bahawa tidak semua orang ini hadir dan akan meninggalkan. Ajar dia bahawa dia boleh percaya orang selain daripada diri dia sendiri.

Tapi percayalah. Sebagai perempuan, dia akan persoalkan kehadiran kau. Dia akan sentiasa ragu-ragu kerana dihantui kisah lampau.Dan dia akan cuba melarikan diri.

Tahanlah.

Satu-satunya alasan dia bertindak begitu adalah untuk melihat sama ada kau benar-benar mahu atau tidak. Sama ada, tika mana dia melihat ke arah belakang, dan dia menyedari masih ada seseorang yang akan mengejar dia.

Tapi percayalah, ia sangat bermakna andai kau berjaya meyakinkan dia.

Dan dia akan kembali dan memberi sepenuh kepercayaannya semula kepada kau. Dan bila mana dia bercinta, dia akan mencintai lebih daripada apaa yang kau jangka. Dia akan mengajar kau semula apa itu erti disayangi.

Atas alasan itu, jujur tanya kepada diri kau. Sebelum kau mula mencintai seorang perempuan yang pernah kecewa, adakah kau sanggup mengambil cabaran dan dugaan yang datang sekali dengannya.

Dan tanya diri kau sendiri.

Bolehkah kau menghargai dia sebagaimana dia menghargai dirinya sendiri. Dan boleh kau mencintai dia, selayak mana dia dicintai.

Moga tiap dari kalian baik-baik sahaja berjuang untuk kebaikan diri sendiri.

Syafiq Ridhwan

No comments:

Post a Comment