Saturday 30 June 2018

SEORANG IBU BOLEH HILANG HAK JAGAAN ANAK SEKIRANYA BERKAHWIN LAGI?

SEORANG IBU BOLEH HILANG HAK JAGAAN ANAK SEKIRANYA BERKAHWIN LAGI??

Merujuk persoalan - seperti yg saya jelaskan menerusi WHI pada 6 April, seorang ibu BOLEH HILANG hak jagaan anak jika berkahwin lagi TAPI TAK SEMESTINYA AKAN HILANG. Saya sendiri bercerai dan berkahwin semula selepas 7 tahun dan kini, perkahwinan baru hampir berusia 3 tahun tetapi tiga anak2 hasil perkahwinan sebelum ni masih kekal dalam jagaan saya.

Kenapa boleh hilang? Demi kepentingan dan kebajikan anak/anak2, bimbang suami baru si ibu tidak boleh menerima kehadiran berpakej seterusnya melakukan penganiayaan terhadap si anak. Suami atau lelaki adalah ketua keluarga yg difahami sebagai memegang tampuk kuasa pemerintahan dlm rumahtangga. Si isteri pula bertanggungjawab untuk mentaati suami selagi tidak melanggar syariat. Sekiranya suami baru tidak boleh menerima anak/anak2 anda, telah dinyatakan kepada anda tetapi anda masih ingin kekal menjaga menjadikan si suami bertindak di luar dugaan termasuk tidak melayan anak/anak2 anda dgn baik, maka emosi si anak akan terganggu. Walaupun keadaan serupa boleh berlaku jika si anak tinggal bersama si ayah yg berkahwin baru dan tidak diterima oleh isteri baru si ayah, keadaan berbeza kerana mengikut hukum, si ayah yg mengarahkan si ibu tiri dan boleh mengarahkan untuk menjaga anaknya dgn baik.

Lantaran, buat rakan2 wanita dgn status ibu tunggal - anda berhak untuk mempunyai kehidupan baru dalam berumahtangga dgn pasangan yg baru tapi tolong pastikan bakal suami anda menerima anak2 anda juga dan mampu melayan anak2 anda dgn baik. HANYA LAYANAN BAIK, bukan pembiayaan nafkah sebab ayah tiri atau suami baru anda tidak wajib membiayai keperluan anak/anak2 anda. Jika diberikan juga, itu ehsan daripadanya, bonus untuk anda, ganjaran pahala dan barakah untuk rumahtangga juga insyaAllah!

Saya nak kongsikan amalan saya tika masih bergelar ibu tunggal dulu - saya berdoa: "Ya Allah! Jika ada jodoh yg baik untuk masa depanku, anak2ku dan agamaku Ya Allah, tunjukkan lah! Hingga saat itu, berikan aku kekuatan untuk teruskan hidup bersama anak2ku Ya Allah!" Alhamdulillah! Sekarang ini, anak2 saya - Ayuni Syafiqah, Azfar Suhail dan Afkar Sulaim turut sama berkongsi kasih Abi Khadijah Safia. Terima kasih Ya Allah....!

Silakan SHARE dengan BAHAGIA.

Kredit : Suzana Ghazali

No comments:

Post a Comment