Tuesday 22 January 2019

Tip Suami isteri

Tek : Anys Idayu Zakaria

Haritu dalam SinarFM, DMFK ada berkongsi tentang tanggungjawab pada satu soalan pemanggil mengenai tanggungjawab seorang suami membantu isteri di rumah.

Kita sebagai isteri jika mahu suami menolong kerja-kerja rumah, kita senaraikan tugas apa yang kita buat di rumah.  Kemudian duduk dan bincang bersama.  Dengan penuh rasa lemah lembut, kita minta suami pilih mana satu yang beliau rasa boleh dilakukan.

Macam aku awal-awal perkahwinan memang aku ada sebut minta suami tolong di rumah. Contoh minta dia buang sampah, tolong jemur baju dan tolong lipatkan baju. Dan bila dia dengan rela hati menjawab, "tak pe, jangan risau saya tolong buat semua yang itu." Aku menghela nafas lega.

Tapi yang penting kita sebagai isteri memang kena ingatkan suami sentiasa.  Maklumlah sedangkan melayu pun mudah lupa. Inikan pula suami kita. Ada masa-masa beliau sendiri mudah lupa juga apa tugas mereka di rumahkan.

Kalau nak ingatkan suami tu, janganlah dengan nada marah-marah. Biasa aku akan cakap macam ni, esok pagi nak kena buang sampah. Nanti tolong ye. Bila tiba esok pagi, kita cakap lagi. "Sayang, sampah nak buang tau jangan lupa." Tak perlulah kita sendiri rasa, ahhh biarlah. Biar dia ingat sendiri. Nak tengok dia ingat ke tak. Haiiii kalau gitu, bila suami terlupa je pasti kita akan rasa geram dan sakit hati.

Satu lagi inisiatif aku nak cuba ingatkan suami tolong lipat baju. Aku letak bakul baju berdekatan dengan tempat kami solat. Mudah jika bakul penuh baju dia akan nampak.  Dan biasanya lepas kami selesai solat, dia akan sambar bakul tersebut dan lipat baju. Nampak tak situ aku bolehlah tersenyum riang. Hehehe

Ulang DMFK lagi, suami yang membantu isteri menjalankan tanggungjawab dan hal-hal di rumah serta membantu menguruskan anak memang beliau sangat-sangat salute. Seorang suami yang baik. Dan bukanlah kerana kena queen control.

Alhamdulillah dan memang ada masa-masa aku dah tak perlu lagi ingat suami, kerana dia sendiri akan ingat apa yang perlu dilakukan. Bila suami tolong, kerja kita bertambah ringan. Kita pun buat kerja lain dengan hati gembira kan. Barulah betul cinta dan tanggungjawab itu melahirkan kebahagiaan. #tipsuamiisteri

No comments:

Post a Comment