Friday 1 March 2019

Mama Rajin Memasak?

Tek : Anys Idayu Zakaria

"Sayang nak masak apa malam ni."

"Mama masak apa malam."

Itu soalan biasa yang akan mereka tanya setiap hari. Kadang awal pagi. Kadang waktu petang.

Aku pula pasti setiap pagi, atau malam dah mula fikir menu untuk masak. Ada masa rajin juga nak buat menu berat. Tapi ada masa malas campur penat datang hanya goreng telur potong cili letak kicap.

Tu pun mereka makan dengan penuh kesedapan, sampai menambah.

Belum lagi lauk ayam masak merah, asam pedas ke atau daging masak kicap. Confirm berlumba-lumba mereka menambah.

Alhamdulillah seronok dan teruja sebenarnya. 10 tahun lepas aku tak pernah pun rasai pengalaman ni.

Dulu balik kerja mak mertua aku dah siap bawakan makanan. Kalau masak pun hujung minggu. Asal terlewat sikit, atau tak kena gaya masak pasti ada je tragedi berlaku.

Sebab tu sekarang ni kakak yang selalu teruja nak tunggu aku masak apa setiap hari.

Setiap kali lepas makan makan,

"Alhamdulillah kenyang. Terima kasih Allah. Terima kasih mama. Lain kali mama masak sedap lagi, adik makan habis."

"Sedapnya mama. Kenyang kakak."

"Terima kasih sayang, sedap sangat."

Tipu sangat kalau tak nak dipuji. Tapi kata pujian suami dan anak-anaklah akan buatkan aku makin semangat memasak untuk mereka.

Ada je rasa nak cuba macam-macam menu. Nasi ayam penyet dah ambil resipi belum cuba. Hujung minggu rasa nak masak lemak cili padi ayam. Esok rasa nak goreng kuetiew untuk sarapan. Teringin nak buat kek pelangi.

Hahhaha aduiii cerita part makanan pulak tengahari macam ni.

No comments:

Post a Comment