Thursday 18 April 2019

Isteri Merajuk

Tek : Anys Idayu Zakaria 

Pagi tadi topik di Sinar.FM tentang merajuk. Lelaki dan perempuan. Suami dan isteri rasanya siapa lebih suka merajuk? Bila tanya kaum lelaki, sudah tentu mereka kata wanita. Bila tanya wanita, memang ada yang mengaku, diri mereka sendiri memang kuat merajuk.

Selalunya kita sebagai isteri ni suka merajuk kerana mahukan perhatian daripada suami. Sampai ada yang buat andai sebegini :

Wanita ni seminggu sebelum period mood swing

Minggu period dah tentu mood swing, puting beliung bagai.

Seminggu lepas period, pun masih swing.

Seminggu je mood wanita ok.

Jadi, nak cakap dengan wanita ni seminggu je.

Nampak tak, sampai begitu sekali mereka buat andaian tentang mood dan kuat merajuknya wanita ni kan.

Antara cara yang aku selalu praktik ialah :

1. Duduk berdiam diri sendiri. Asingkan diri. Kalau suasana sepi, aku tak bersuara tu makanya suami aku tahulah yang aku sedang merajuk dengan dia. Biasa dia akan tanya, "saya ada buat salah apa-apa ke. Saya ada tersilap cakap ke?"

2. Selalunya aku lebih banyak diam. Diam sampai dia boleh teka kenapa dan mengapa. Dan waktu ini, berhubung melalui wassap adalah lebih baik daripada berkata-kata. Biasanya kalau tengah marah atau merajuk kita sebagai wanita ni mulalah cakap yang merepek-repek kan. Jadi diam tu lebih baik. Dan aku pula lebih selesa meluah rasa melalui perkataan. Jadi nak cepat selesai, maka kami akan gunakan wassap untuk berkomunikasi.

3. Banyakkan selawat. Tenangkan fikiran. Jangan fikir yang bukan-bukan. Masa inilah musuh ketat mula menguasai. Syaitan mula berlumba-lumba, suka nak bagi kita berbalah lagi dan lagi.

4. Jangan merajuk lama-lama nanti suami jemu nak pujuk. Sehari pun sebenarnya dah lama. Nak cepat kena pujuk, buat-buat protes hehe. Biasanya aku diam je. Jadi suami aku tahu la aku tengah merajuk atau marah.

5. Merajuk lama-lama ni rugi juga sebenarnya, dah tak boleh nak bermanja-manja. Buatnya suami pula nak merajuk, dah satu kerja kita nak kena pujukkan.

No comments:

Post a Comment