Saturday 10 August 2019

9 Perkara Penting Yang Dilakukan Sebelum Tinggalkan Rumah

Benda-benda remeh ni biasa kita jarang ambil pusing sangat. Sibuk ingat benda besar.

Ini antara beberapa perkara yang aku mesti lakukan sebelum balik kampung atau nak tinggalkan rumah dan tempoh yang panjang.

1. Packing beg malam hari supaya tak kelam-kabut dan tak tertinggal keperluan penting.

2. Bawa bersama keperluan mandian sendiri dan anak-anak. Ubat gigi, shampoo, sabun. Jangan sengaja nak habiskan yang ada kat rumah mak bapak korang.

3. Bekalan untuk anak-anak makan dalam kereta. Air masak, biskut atau roti. Manalah tau jem sepanjang jalan, boleh la hadap sambil mengunyah kan.

4. Basuh semua baju-baju kotor supaya balik semula ke rumah tak stress tengok baju menimbun nak basuh. Tu belum campur baju kotor yang korang bawa berjalan. Mahunya berhari-hari nak siap mendobi.

5. Biasanya lagi beberapa hari sebelum memulakan perjalanan, aku akan habiskan dengan memasak semua bahan mentah yang ada dalam peti sejuk. Risau bila lama sangat tinggal nanti dan tak berapa molek rupa lauk dan sayuran yang ditinggalkan.

6. Basuh dan kemas pinggan mangkuk dan cawan kotor. Jangan tinggalkan pinggan kotor dalam singki. Kemas dapur untuk elak kawan-kawan baru datang bertandang kalau ada sisa makanan yang ditinggalkan.

7. Buang semua sampah. Jangan tinggalkan sisa makanan. Buang semua sampah dalam bilik. Kemas-kemas rumah, jangan bagi bersepah.

8. Cabut kepala gas.

9. Tutup semua suis dan cabut semua plug. Tutup juga plug mesin air cuckoo.

Pusing-pusing dalam rumah rasanya cukuplah 9 perkara ni je yang aku selalu lakukan.

No comments:

Post a Comment