Friday 16 August 2019

Daging Rendang

Daging Rendang
Tu dia... Semalam kita masak daging black pepper. Harini kita buat pulak daging rendang.
Aku tak pernah masak daging rendang, so stail aku buat ni ala-ala ayam masak rendang. Jangan kecam, mungkin tak sesedap korang masak.
Tapi.. masak seperiuk habis tau. Yang nak cuba stail aku masak ni boleh follow cara di bawah.
Semua bahan aku main agak-agak je. Tengok sendiri berapa banyak daging korang guna.

 Bahan A 


 Daging yang telah dicampur kerisik 

 Aku masukkan rendang yang dah dicampur santan dalam periuk Noxxa, nak bagi lebih empuk dagingnya

Yeahh dah siap. Boleh hidang untuk makan



Bahan-bahan :
1. Daging sekilo
Bahan A
2. Bawang merah
3. Bawang putih
4. Kunyit seinci
5. Halia seinci
6. Lengkuas seinci
7. Serai dua batang
8. Beberapa batang lada kering.
Bahan A ni semua di blender hingga halus.
9. Serai sebatang diketuk
10. Daun kunyit 2 helai
11. Air asam jawa
12. Kerisik
13. Santan

Caranya :
1. Tumis semua bahan A bersama serai yang diketuk hingga masak dan garing.
2. Masukkan daging dan gaul rata.
3. Masukkan kerisik, air asam jawa. Masuk serbuk perasa garam dan gula.
4. Kacau lagi hingga bahan sebati dan masak lagi nak bagi empuk.
5. Masukkan santan.

Bila semua bahan dan campur, aku masuk rendang dalam periuk Noxxa. Nak bagi dagingnya betul-betul empuk.

Korang boleh je masak lama atas dapur. Kalau nak rebus dulu sebelum masuk dalam bahan pun ok je.

Bila dah agak-agak empuk, maka siaplah rendang daging korang. Potong daun kunyit dan kacau biar sebati dalam kuah rendang.
Maka siaplah daging rendang versi aku sendiri. Agak berkuah sikit rendang ni.


Bila suami puji sedap maksudnya memang sedap laa kan. So apa lagi, jamulah perut semua yang ada di rumah.

No comments:

Post a Comment