Sunday 25 August 2019

Tauhu bergedil Viral Cicah Sambal Kicap

Lama sudah aku berangan nak makan tauhu bergedil viral ni. Haritu balik JB aku beli sebungkus, tak puas pulak makan 

Duk usha-usha resipi, dan harini dengan gigih aku cuba buat sendiri.

Korang pun boleh cuba buat. Senang juga. Tak berapa leceh sangat. Buat sendiri lagi berbaloi gitu. Jom sediakan bahan-bahannya :

Bahan A :

Tauhu. Ikut suka korang nak buat berapa banyak. Aku beli 2 peket. Dapat 24 biji. Tapi saiznya kecil pulak.

Bahan B

1. 6 biji kentang. Direbus.
2. Daun bawang (ikut suka korang nak letak banyak mana)
3. Lada merah dan lada hijau beberapa biji
4. Daging cincang. Aku lupa beli, jadi aku guna daging biasa.
5. Bawang besar sebiji
6. Kiub ayam 1

*Bahan lain kalau korang nak masuk daun sup, isi ayam pun boleh.

Bahan C :

1. 2 biji telur
2. Tepung jagung

Caranya :

1. Campur semua bahan A. Blender boleh. Tumbuk semua pun boleh. Buat macam bergedil.

2. Letak sikit perasa garam, serbuk lada putih. Serbuk lada hitam.

3. Tauhu tadi dibasuh dan dipotong sikit hujungnya.

4. Sumbat isi bergedil dalam tauhu. Buat sampai habis semua tauhu.

5. Golekkan tauhu dalam tepung jagung dan telur. Kemudian goreng.

.

Cara untuk buat sambal kicap. Masukkan beberapa cili api hijau dan merah dalam blender. Masukkan kicap.

Orang kata, kalau nak sedap letak bawang putih 2 ulas. Tapi aku tak letak.

Blender semua. Dan tuang dalam mangkuk.

Ok gaiss, dah siap. Ready to eat. Fuh! Menyengat tauhu bergedil cicah sambal kicap ni. Marvellous.

No comments:

Post a Comment