Tuesday 4 April 2017

Alhamdulillah Setahun Berlalu

Tek : Anys Idayu Zakaria 

Soalan : Kau rileks je kan, nampak macam tak da apa masalah. Tak terkesan langsung ke kisah lalu, perpisahan lepas.
.
Jawapan : Rileks je la. Orang tak tanya aku tak la sibuk nak bercerita. Setahun lebih dah berlalu, kalau terkesan pun perlu ke aku nak heboh satu dunia. Aku dah cukup terkesan 10 tahun lepas. Baik aku buang jauh-jauh, supaya tiada rasa dendam. Kalau ingat memang la beb, kau pun boleh jadi pendendam.

Ya, sudah masuk setahun sebulan perpisahan lepas. Dulu aku sudah puas menangis, kini aku mesti bangkit semula untuk menggantikan masa lepas. Aku masih ingat tarikh itu, 17 Februari sepatutnya hari terakhir aku ke Mahkamah Syariah untuk keputusan terakhir daripada hakim. Oleh kerana dia juga kononnya mahu ikut bersama, jadi aku turutkan juga. Kami pergi bersama ke Mahkamah dengan pelbagai alasan yang dia berikan untuk membolehkan dia ikut aku sekali. Berat sebenarnya hati aku, semacam boleh menjangka sesuatu. Memang betul. Tarikh 17 Februari itu bukan tarikh terakhir. Hari itu aku tak jadi ke Mahkamah dek kerana dia sudah pusing-pusing jalan yang membuatkan aku tak perlu hadir. Apa yang aku kesalkan dia mengamuk hingga merosakkan kereta. Sampai ke hari ini aku masih belum lagi menukar cermin kereta yang retak dek tumbukan dia. Bayangkan sudah hampir setahun lebih. Bukan kenangan itu yang aku perlukan, tapi aku sendiri perlu mencari wang untuk memperbaikinya. Dia sudah tentu tidak akan bertanggungjawab atas kerosakan yang sudah dilakukan. Sedangkan cermin sebelah penumpang yang dia pecahkan aku sendiri terpaksa ganti. Pintu kereta yang kemek ditendangnya juga aku masih belum betulkan. 

Allahu, jika diingat semula memang menyakitkan. Tapi itulah seperti yang aku katakan, tak guna berdendam. Kerana akan membuatkan aku sendiri dalam keadaan stress.

Dengan keadaan tersebut, sudah tentu aku puas menangis. Tarikh 24 Februari sekali lagi Peguam minta aku hadir. Beliau juga telah memberi beberapa solusi untuk membantu aku supaya mudah ke Mahkamah. Alhamdulillah 24 Februari Hakim menjatuhkan talak. Aku bersyukur sangat-sangat. Banyak yang aku telah lalui hinggakan tarikh tersebut tidak meninggalkan kesan sedih pada aku. 

Insya Allah nanti aku akan kongsi pengalaman menggunakan Peguam untuk kita menuntut perceraian melalui fasakh. Mungkin boleh jadi panduan kalian yang sedang mencarinya. 


1 comment: