Saturday 27 May 2017

Tempoh Bertenang

Tek : Anys Idayu Zakaria

Kita yang memilih untuk menentukan bahagia, dan tenang menjalani kehidupan. Jika rasa tidak selesa mahu berbicara dengan orang kisah kita  usahlah buka cerita. Lebih baik diam dari berkata-kata.

.
Ada orang tanya aku berapa lama ambil masa untuk tempoh bertenang dan bercerita tentang status diri. Seseorang pernah menasihati aku, “ambillah masa berapa lama mahu bertenang. Lepaskan kenangan lama perlahan-lahan supaya tak membeban fikiran untuk hari hadapan. Kemudian bangkitlah. Jika sudah sedia, barulah kongsi.”

.
Aku mulai faham apa yang beliau maksudkan. Sekarang, aku boleh menjawab dengan penuh yakin. Aku perlukan masa lebih kurang setahun juga.

.
Tempoh bertenang ni memang diperlukan. Ikutlah masa yang kau perlukan. Aku hanya kongsi ikut pengalaman. 3-6 bulan pertama memang aku tak kuat berkongsi. Asal buka cerita ada titik air mata mengalir deras.

.
Alhamdulillah setahun berlalu perlahan-lahan kenangan itu dibawa angin lalu. Tapi usah dijentik kerana ia akan hadir dalam memori.

No comments:

Post a Comment