Saturday 16 September 2017

Bukan Mudah Hidup Seorang Diri

Tek : Anys Idayu Zakaria

Kau ingat mudah ke hidup sendiri. Sangat tak mudah.  Satu-satu masa kau akan rasa hilang sebelah bahu untuk berpaut. Dan satu ketika kau akan rasa lega kerana terlepas beban berat, yang ditanggung.

Bila sorang diri secara tak langsung semuanya kau kena urus sendiri. Kena kuat semangat, fizikal dan mental. Kena belajar bertenang setiap masa. Lebih-lebih lagi dalam hal urus anak dan mencari nafkah.

Jangan mudah menyerah kalah. Kalau rasa tak kuat dan down, cepat-cepat cari jalan penyelesaian. Jangan biarkan semangat putus asa menyelubungi diri. Kerana akan memakan diri sendiri, dan akhirnya yang turut jadi mangsa anak-anak.

Kalau masih ada peluang dan ruang untuk perbaiki hubungan berusahalah sebaiknya untuk pertahankan. Belajar memperbaiki kesilapan, tapi mestilah dari kedua belah pihak. Dan jika kau sahaja yang terpaksa berkorban dan berusaha, putus terpaksa tu adalah pilihan terbaik mungkin.

Orang kata mengucapkan kata maaf tu lebih mudah jika sudah lakukan kesilapan. Tapi orang yang memberi maaf pasti akan terluka selamanya. Jadi berhati-hatilah dalam meniti setiap perhubungan.

Aiz.

No comments:

Post a Comment