Tuesday 29 May 2018

Caruman 2% KWSP untuk Suri Rumah

Tek : Anys Idayu Zakaria

Minggu lepas heboh di FB, semua bagi respon berkaitan dengan cadangan kerajaan yang suri rumah ada ada potongan kwsp setiap bulan. Yang mana 2% dipotong dari gaji suami dan RM50 daripada kerajaan.

Memang aku sambut baik cadangan kerajaan potong 2% gaji suami untuk kwsp isteri. Suri hati yang buat kerja di rumah 24jam tanpa henti tu tak berkira, tak kan laa potong 2% pun nak berkira kot. Memang bagus sangat untuk suami yang culas-culas bagi nafkah. Biar padan muka tu.

Kalau boleh biarlah buat untuk semua isteri. Bukan untuk suri rumah sahaja. Kadangkala isteri bekerja, ada juga suami yang tak bagi nafkah. Sekurangnya dengan potongan 2% dari gaji suami tu, terbela jugalah nasib si isterikan.

Nak juga aku tergelak baca status-status yang mereka update. Kononnya para suami tak setuju sebab mereka yang penat lelah bekerja, tapi isteri pula boleh dapat bahagiannya. Ada pula yang takut rahsia terbongkar, katanya kalau jumlah potongan 4%, 6%, konfirmlah dipotong untuk isteri-isteri seterusnya. Ada juga pihak suami berjenaka, kononnya tak mengapa dipotong untuk isteri. Nanti bila sudah tiba masa pengeluaran wang tersebut diminta semula. Heheh macam-macam feedback yang mereka berikan.

Dalam Sinar semalam turut membincangkan isu ini. Rata-rata pendengar memberikan maklum balas yang baik. Cadangan seperti ini sepatutnya telah dilaksanakan lama dulu.

Aku berharap semua direalitikan kerana ni antara yang termasuk dalam 100 hari janji kerajaan baru yang memerintah.

No comments:

Post a Comment