Wednesday 30 May 2018

Kenangan Bersahur

Tek : Anys Idayu Zakaria

Waktu bersahur masa zaman anak-anak kecil dulu kami adik beradik selalu dihidangkan dengan telur masak separuh, telur dadar atau telur mata kerbau yang ditekap dengan roti, kentang goreng, nugget atau daging burger. Dan air teh.

Sejak kecil kami bersahur dengan menu makanan sebegitu yang disediakan oleh abah kebiasaannya. Atau ma kadang-kadang. Memang begitu setiap tahun. Bila masuk bulan Ramadan, ma akan mengurangkan aktiviti memasak di dapur kerana sibuk dengan tempahan menjahit baju. Jadi rutin termasuk diambil alih oleh abah.

Mungkin sebab dari kecil sudah terbiasa bersahur dengan menu yang tidak berat, jadi bila makin meningkat dewasa begitu jugalah menu bersahur. Nasi bukan makanan utama bersahur kami, kecuali ma.

Memang rindu kenangan bersahur beramai-ramai dengan adik-adik. Kami adik beradik mudah bangun bila dikejut untuk bersahur.  Seingat aku tak pernah ada langsung aksi luar dugaan yang berlaku. Maklumlah abah yang tukang kejutkan. Jadi bila dengar suara abah memanggil sekali dua tu, kami cepat-cepat bangun. Hehehe kadang dah rasa macam duduk asrama pulak. Takut kena marah dengan warden.

Apa yang aku tak boleh lupa, kalau kami duduk termenung depan makanan, waktu masih panjang ma akan suruh pergi buat tahajud dulu barulah bersahur. Kalau dulu-dulu rasa seperti satu arahan, tapi lama kelamaan ia memang melatih diri untuk buat setiap pagi.

Dulu-dulu ma abah yang berpagian bangun sediakan juadah bersahur, sekarang bila duduk dengan ma abah, bila waktu sahur aku bangun buatkan air nescafe untuk abah, dan air teh untuk kami. Masih rutin seperti zaman kanak-kanak, aku memang tak jamah nasi. Hanya minum air cicah biskut atau roti.

Begitulah kawan. Kalau zaman dulu mak ayah kita yang sibuk di dapur. Sekarang ni bila tinggal dengan mereka, apa salahnya korban sedikit masa tidur untuk sediakan menu bersahur untuk mereka pula.

13 Ramadan. Alhamdulillah belum terlepas lagi bersahur, walau hanya minum air secawan.

#puasaduludulu #kenanganramadan #ramadan2018

No comments:

Post a Comment