Tuesday 18 September 2018

Pilih Memilih Calon

Tek : Anys Idayu Zakaria

Masa kursus Pra Perkahwinan haritu memang ada beberapa orang penceramah yang buat kami segar bugar. Dalam berlawak mendalam juga maksud yang mereka nak sampai. Tapi hanya peserta yang boleh menilai nak ikut atau tak.

Bila aku dengar dan ikut pada pengalaman sendiri, memang ada yang aku iya kan apa yang dikatakan penceramah.

Salah seorang penceramah bertanya,

"Siapa yang cari calon isteri yang pandai masak?"

Bila ada yang angkat tangan, penceramah soal semula mereka, "bang, cari calon yang pandai masak tu, abang kena pandai makan tau. Pandai makan?"

Keliru juga aku mula-mulanya.

Maksud beliau, kalau dah isteri masak, siap hidang atas meja, tunggu suami balik kerja, tapi bila suami balik dan diajak makan jawabnya nanti dululah. Belum lapar lah. Kalau ni lah jawapannya memang kita tak layak cari isteri pandai masak. Sebab kita sendiri tak berapa pandai nak makan.

Bila isteri masak, dah semestinya dia nak suami rasa, makan, malah siap kena tambah dan habiskan lagi. Kalau dah suami tak nak makan, sapa pulak yang nak diharapkan untuk makan makanan yang isteri masak.

Soalan lain, "Siapa yang suka baca novel dan Siapa yang ada bakal isteri yang suka baca novel. Kena hati-hati. Sebabnya wanita yang baca novel ni fantasi dan angan-angan mereka sangat tinggi. Kadang tak terfikir oleh lelaki di Malaysia, yang kurang romantik ni."

Ahaa ni bukan aku cakap. Penceramah tu sendiri mengaku lelaki di Malaysia kurang romantik. Hehhe kadang betul juga tu aku rasa.

No comments:

Post a Comment