Tuesday 2 October 2018

Kinder Joy

Tek : Anys Idayu Zakaria

Semalam aku ada terbaca tentang perkongsian seorang bapa tentang coklat kinder joy yang memang menjadi kegilaan anak kecil. Baru aku tahu rupanya benda alah ni memang menjadi pujaan anak-anak. Hahaha aku siap komen, tengah belajar melarikan diri sendiri dan diri si anak untuk elak dari asyik beli benda tu je.

Kalau anak aku, diorang jarang minta beli benda ni. Sesekali mungkin kalau Raisha nak terbeli tu, ada jugalah aku beli. Kadang kalau aku tak nak bagi beli, aku berjaya juga dok pusingkan anak-anak untuk beli benda lain, daripada beli telur mahal yang amat tu.

Tapi berbeza pula dengan anak bakal pasangan aku ni. Si kecik ni memang agak fanatik dengan benda alah ni. Sampaikan kadangkala daddynya pening kepala fikir macam mana nak handle bila masuk kedai.

Pernah sekali masa berjalan bawa si kecil ni, si dia masuk Watson dan tiba-tiba aku masuk dan keluar semula pusing ikut jalan jauh. Bila ditanya, senang je jawapan aku, "banyak betul telur dalam Watson tu tadi. Sayang bawa lari jauh Maisarah takut dia menangis nak beli lagi benda tu. Siap umpan tengok benda lain. Nasib baik dia tak perasan." Selamba je dia jawab, fuh! Selamat. Nasib baik mama ada. Kalau tak pening juga ni.

Yang aku nak share sebenarnya, kita mak-mak ni ada kebolehan nak tune anak tu supaya tak ikut sangat kemahuan mereka. Kadang bila masuk kedai, nak beli benda mengarut macam ni terus tak jadi bila nampak muka mak macam singa. Si ayah memang berbeza sikit, pasti lemah dengan pujuk rayu anak. Makanya sudah tentu anak gembira bila ke kedai dengan ayah Dan bersedih hati bila ke kedai dengan mak.

No comments:

Post a Comment