Monday 11 March 2019

Stress Yang Baik

Tek : Anys Idayu Zakaria

Semalam hangat perbincangan topik stress dalam group Srikandi Inspirasi.  Aku juga satu masa dulu pernah alami masalah yang beri kesan pada kehidupan. Kita bila hadapi masalah, automatik akan rasa stress. Stress ni sebenarnya ada jenis stress baik, ada yang stress tidak baik.

Stress yang baik, kita boleh hadapi dengan penuh ketenangan. Kita mampu selesaikan masalah yang dialami hingga beri kejayaan atau hingga selesai masalah tanpa menjejaskan keadaan sekeliling, emosi, fizikal atau lain-lain. Contoh macam aku dulu, buat assignment selalu last minit. Bila dah dekat dateline kena hantar pada Pensyarah mulalah gelabah. Jadi secara automatik ia akan mendatangkan stress sebenarnya. Fikir assignment, fikir masa tak cukup, kerja, anak-anak keluarga.

Tapi aku cuba hadapi dalam keadaan tenang. Hasilnya tidak pernah mengecewakan. Saya berjaya siap semua tugasan dalam tempoh masa. Kerana stress ini beri aku dorongan yang kuat untuk cepat-cepat siapkan kerja, berfikir cari jalan penyelesaian tanpa membuang masa.

Stress tidak baik, aku kongsi next posting.  Terima kasih sudi baca dan singgah.

No comments:

Post a Comment