Thursday 28 May 2020

Buku Pink Bagi Ibu Mengandung

Tek : Anys Idayu Zakaria

Kelmarin adik ipar tanya dah masuk berapa bulan. Aku bagitau dah nak masuk 34 minggu. Terus rasa nebes bila mak mertua cerita, "kalau mak, 3 minggu lagi bersalin laa ni."

Semalam belek-belek 2 buku pink yang lepas. Terasa nak tengok semula minggu ke berapa aku bersalin untuk 2 anak sebelum ni. Masih belum lupa, tepat sekali jangkaan aku, ketika minggu ke-38.

Sebenarnya aku nak share pentingya BUKU PINK bagi ibu mengandung. Macam KAD PENGENALAN KEDUA kita. Korang yang dah pernah bersalin, ada simpan lagi tak buku pink kehamilan yang lepas? Buku Pink ni penting untuk kita terutamanya bila nak buka buku Pink baru untuk kehamilan seterusnya.

Bila ke klinik kerajaan, mereka akan minta buku pink yang lepas, kad pengenalan dan bawa jugalah korang punya salinan kad nikah.  Kalau ibu yang baru pertama kali hamil, hanya perlu bawa kad pengenalan dan kad nikah.

Nurse akan rujuk Buku Pink yang lepas untuk lihat rekod kesihatan dan rekod kehamilan kita sebelum ni. Jadi, janganlah sesekali kita letak merata BUKU PINK tersebut. Selesai urusan bersalin anak tersebut. Simpan molek-molek bukunya. Ingat mana letak.

Katalah kalau tak jumpa dah mana letak. Hilang ingatan sekejap, korang boleh je bawa kad pengenalan dan salinan kad nikah. Tapi nanti banyak laa soalan Nurse nak tanya. Kalau ada buku pink sebelum ni, nurse rujuk buku yang terdahulu dan bertanya pada kita untuk kepastian je.

Kadang, kita sendiri pun ragu-ragu nak jawab. Maklum laa dah lama bersalin anak sebelum ni. Kot ingatan kuat ok laa kan.

Jadi, pastikan ibu-ibu semua simpan ye buku pink tersebut. Mudah untuk urusan bersalin akan datang. Kalau dah tutup kilang, boleh laa masuk dalam muzium di rumah. hehehe.

Anyway, doakan semoga urusan persiapan bersalin aku dipermudahkan. Banyak lagi keperluan lain perlu disediakan ni. 

Jap2 nak tanya, korang dah ada berapa buku pink? Aku dah ada 3 BUKU PINK.

No comments:

Post a Comment