Monday 19 February 2018

Berani Ambil Risiko

Kalau kau jumpa seseorang yang kau sendiri rasa, dia melayan kau sebagaimana kau mahu, sentiasa berusaha membuat kau tersenyum, dan menjadikan kau, kehidupan yang jauh lebih berbeza daripada masa lepas, tak bermakna dengan bersendirian itu kau akan jadi lebih baik.

Adakalanya,
Kau kena beranikan diri untuk mengambil risiko.

Berjumpa, cuba mengenali hati budi. Belajar untuk mempercayai orang selain daripada diri kau. Mungkin sedikit demi sedikit, kau boleh memberi peluang kepada dia untuk belajar memahami tentang diri kau, walaupun kau tahu, masih terdapat peluang untuk dikecewakan.

Dan bila kau dah berjumpa dengan seseorang yang kau rasa sempurna dari semua segi, kau tak boleh membenarkan rasa takut untuk menghalang diri kau daripada terus melangkah ke hadapan. Kau tak boleh terus menerus memberitahu diri kau yang kau akan bahagia walaupun berseorangan. Dan kau tak boleh sedikit pun berfikir bahawa hubungan ini akan berakhir dengan kekecewaan sedangkan ia tidak pun bermula. 

Bila kau dah berjumpa dengan orang yang sesuai. Kau kena buka hati kau semula. Buka jiwa kau semula. Kau kena berharap yang dia ini tak sama seperti mereka yang sebelumnya. Walaupun boleh saja kau melarikan diri. Kau kekal menolak dan bersembunyi.

Tapi kau kena sedar.
Diri kau ini, berhak untuk dihargai.

Kau berhak dipimpin tangan. Kau berhak untuk mendapat seseorang yang memandang diri kau seolah kau ini adalah seluruh kehidupan dia.

Percayalah.

Syafiq Ridhwan

No comments:

Post a Comment